Rättvis handel

     WFTO & Fairtrade International:
olika vägar mot samma mål

Dessa båda organisationer, WFTO (World Fair Trade Organization) och Fairtrade International, är de mest kraftfulla internationella aktörerna inom rättvis världshandel. De väljer lite olika vägar, ibland är det inte lätt att förstå skillnader och ofta behövs det inte heller. Både WFTO och Fairtrade International vänder sig i första hand till producenter i länder med utbredd fattigdom i Afrika, Asien och Latinamerika.

Gemensam definition

Rättvis handel är ett handelssamarbete baserat på dialog, öppenhet och respekt som verkar för en rättvisare världshandel. Det bidrar till hållbar utveckling genom att erbjuda bättre handelsvillkor och garanterar rättigheter för marginaliserade producenter och arbetare – framförallt i Syd*.
[*dvs  länder i Afrika, Asien och Latinamerika]

Organisationer för rättvis handel, tillsammans med stöd av konsumenter, engagerar sig aktivt i att stödja producenter samt genom att öka medvetenheten och genomföra kampanjer för att förändra den konventionella internationella handelns regler och praxis.

Gemensamma rötter

En kort historisk tillbakablick ges i dessa två filmer:
Fair Trades historia, del 1 (7 minuter. Från 2012 innan WFTO:s  produktmärkning lanserades.)
Fair Trades historia, del 2 (drygt 4 minuter)

Kort & koncist:

  • Du handlar rätt varje gång du köper produkter som är Fair Trade eller Fairtrade.
  • Fair Trade och Fairtrade är globala rörelser som verkar för en rättvisare världshandel.
  • Båda strävar efter att förbättra producenternas arbets- och levnadsvillkor, att främja demokratiska förhållanden samt att främja miljöhänsyn i produktionen.
  • Båda motverkar barnarbete och diskriminering.
  • Skillnader gäller främst produkttyper, kontrollsystem och försäljningsställen.
  • En producent kan vara medlem i WFTO (Fair Trade) och även ha Fairtrade-märkta produkter.
  • Fair Trade och Fairtrade utvecklas. Exempelvis ökar andelen miljömärkta produkter och allt fler multinationella företag har Fairtrade-märkta produkter i sitt sortiment.
  • Andelen Fair Trade/Fairtrade-produkter inom världshandeln är fortfarande liten.

  WFTO

WFTO (World Fair Trade Organization) är den organisation som globalt oftast förknippas med rättvis handel, och beskriver sig själv som ”the authentic voice of Fair Trade”. Rötterna går tillbaka till 1950-talet. Idag är det en internationell paraplyorganisation, geografiskt indelad i WFTO Africa & Middle EastWFTO Asia,  WFTO Europe och WFTO LA.

Organisationsmärkning

WFTO är framförallt en organisationsmärkning. De ca. 400 medlemmarna från ett 70-tal länder återfinns i hela handelskedjan: producenter, importörer och återförsäljare. Framförallt småproducenter i (sydliga) länder med utbredd fattigdom ska ges möjligheter att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor och merparten av medlemmar är producenter, främst inom hantverk. Medlemmarna följer med hela sin verksamhet WFTO:s 10 principer (läs den svenska översättningen). Kontrollen bygger på offentligt tillgängliga självkontroller och externa kontroller.

Rättvisa produkter till rättvisa priser

Helst ska hela handelskedjan vara Fair Trade, dvs. producent, importör och återförsäljare är medlemmar i WFTO. Som konsument ska du till 100% kunna lita på att alla involverade handelspartners agerar fair sinsemellan varandra och gentemot dig som konsument.

Produktmärkning – WFTO:s garantisystem

2013 bestämdes på initiativ av producentmedlemmar  i WFTO att en produktmärkning ska införas och 2016 infördes WFTO:s garantisystem. WFTO-medlemmar får använda märkningen på alla sina produkter, den visar att produkten tillverkades enligt WFTO:s 10 principer. Märkningen öppnar för att produkterna även kan säljas även i butiker som inte är WFTO-anslutna, exempelvis i dagligvaruhandeln.

wfto_label   Skärmavbild 2016-01-14 kl. 16.17.14

WFTO:s lista över medlemmar som är godkända enligt garantisystemet.

Lyssna här på en kortfattad (1 min) förklaring!

Klotet är genom Organisationen Fair Trade Återförsäljarna medlem i WFTO.

Fairtrade International

fairTradeLogo            FtSverige

Fairtrade International är en paraplyorganisation för ett tjugotal organisationer. Den svenska representanten är Fairtrade Sverige. Uppdraget är att öka utbudet av och efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter.

Produktmärkningen

   

Produktmärkningen är kärnan i Fairtrades verksamhet. Den garanterar att produkten uppfyller kriterierna för Fairtrade och kontrolleras av en oberoende organisation, FLOCERT (Fairtrade Labelling Organizations International).  På den svenska marknaden finns drygt 2200 Fairtrade-märkta produkter, främst livsmedel. Mest kända produkter är bananer, kaffe, te och choklad. Oftast är bara en mycket liten del i ett storföretags, en grossists eller livsmedelskedjas sortiment Fairtrade-märkt.

Märkningen på bilden ovan är den mest kända. Se Fairtrades övriga produktmärkningar här.

Klotet är genom Organisationen Fair Trade Återförsäljarna medlem i Fairtrade Sverige.

Fairtrade City

Fairtrade International lanserade konceptet Fairtrade Town, en diplomering till kommuner som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion. I Sverige sker diplomeringen sedan 2006 som Fairtrade City.

Se filmerna!

Fairtrade for Beginners: (28 min) berättar enkelt och pedagogiskt med  hjälp av exempel från Kapprovinsen i Sydafrika hur Fairtrade fungerar.

On the Trail of Fairtrade Cotton: (10 min) visar konkret vad Fairtrade betyder för bomullsproducenter i Senegal.

Det är fler aktörer som engagerar sig för rättvis handel.

Vi ger en introduktion och diskuterar med varandra – på din arbetsplats eller, i mindre grupper, i vår butik. Fråga oss!