Fairtrade – ska vara mer fair mot oss konsumenter!

Kanske är du en av dem som tror ”det står ‘Fairtrade’ på produkten – alltså är allt Fairtrade”? Du är i så fall inte ensam! Men så enkelt är det inte, tyvärr.

På den årliga Fairtrade-Fikadagen (Fairtrade Challenge) brukar Klotet arrangera en liten tävling. Våra fikagäster har genom åren fått gissa antalet kaffeböner i en burk (det blev till slut ingen kul utmaning för stammisarna, även om vi varierade storlek på burken), de har fått gissa antalet bitar i chokladkakor eller svarat på bananfrågor. I år ville vi ha lite mer avancerade frågor:

Vi frågade konkret om Fairtrade-märkningen

Först en uppvärmningsfråga, som lockbete 😉

A. Hur ser Fairtrademärket ut?

eko1   fairtrade1   ft2

Sedan en fråga som vi fick olika testsvar på, så det blev en stunds diskussion (vilket alltid är nyttigt!) innan vi formulerade svarsalternativen:

B. Vad gäller för Fairtrade-märkta livsmedel?

  1. 100% av innehållet ska vara Fairtrade-certifierad.
  2.  Allt innehåll ska vara ekologiskt odlat.
  3. Alla ingredienser ska vara Fairtrade om det är möjligt.

Fråga C var inte riktigt schysst, det ska medges. Den ställde verkligheten mot våra förhoppningar:

C. Hur stor är andelen Fairtrade-märkta produkter i den totala dagligvaruhandeln i Sverige?

  1. knappt 1 %
  2. drygt 10 %
  3. ca. 25 %

Sedan märkte vi under tävlingens gång att frågorna D och E krävde något vi inte riktigt varit medvetna om: händighet, envishet och inte minst skarp syn! Och tid!

D: Hur stor är andelen Fairtrade-ingredienser i denna produkt?

ft1

E: Vilka ingredienser är Fairtrade-märkta i denna produkt?

ft4

Både D och E är exempel på att det är inte precis lätt att hitta rätt. Dessvärre är de inga undantagsexempel:

  • Innehållsdeklarationen på produkternas baksida är ofta minipytteliten småbokstävig.
  • Som kund måste man våga kolla enormt noggrant på förpackningen.
  • Ibland behövs båda händer för att ta reda på Fairtrade-ingredienserna.

Fairtrade bör vara fair och transparent även för oss konsumenter!

I våras reviderades Fairtrades handelskriterier för att öka transparensen inom handelskedjan för Fairtrade-märkta produkter. Det är definitivt dags att även öka transparensen för oss konsumenter:

Uppgiften om Fairtrade-andelen i en produkt bör framgå optimalt tydligt. Varför står den inte på produktens framsida? Samma gäller uppgifterna över ingredienserna.

På Klotet tar vi oss tid att samtala om rättvis handel med våra kunder – och det är uppskattat! För det mesta pratar vi ”basic”, vi hinner sällan fördjupa oss i exempelvis skillnader mellan Fairtrade-märkta produkter och andra Fair Trade-märkningar. Informationsarbetet om rättvis handel är också en viktig del i vårt arbete. Det är inskriven i föreningens stadgar.

I Tyskland genomförs Rättvis handels-veckor i september. I år tog det tyska konsumentrådet tillfället i akt och krävde bättre konsumentupplysning och EU-gemensamma standards för Fairtrade-produkter. Även i Sverige är det dags att vi höjer rösten!

För Klotets egen del har vi nu en nödlösning. I väntan på att produkterna ska kännetecknas tydligare har vi införskaffat ett hjälpmedel:

ft7

Säg till när du upplever att Fairtrade inte känns fair mot dig – vi skickar vidare våra kunders synpunkter så länge det behövs! Och förstoringsglaset har vi bakom disken – låna det gärna!

Här är svaren till frågorna B till E:

B: För ”sammansatta produkter”  är regeln att allt som finns att tillgå i en produkt som Fairtrade ska också vara det. Dessutom ska minst 20 procent av ingredienserna vara Fairtrade-märkt för att man ska kunna märka produkten. Vätska som utgör minst 50 procent av produkten kan exkluderas från uträkningen.

C: Andelen Fairtrade i dagligvaruhandeln är fortfarande inte ens 1 %. Undrar du varför?  En förklaring kan vara det här.

D: 49, 5 % är andelen Fairtrade-ingredienser (enbart sockret är Fairtrade)

ft8

E: Fairtrade-ingredienser är torkat äpple, daddlar, rusin, mango.

ft6

Hur blev det med tävlingen?

Vi kunde i alla fall kora en vinnare som svarade rätt på alla frågor! Grattis!
Men antalet deltagare var rekordlågt. Alltför många tävlingssugna resignerade inför D och E, de lät bli att svara eller gissade sig fram som om det gällde gissa antalet böner på burk.

Har du läst ändå hit? Tack! Gör skillnad!
Ses i butiken?!

(Inlägsförfattare: Astrid Deppert)

Kommentarer inaktiverade.